
"GEC 
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

F-2023-12351 A-00000789270 "UNCLASSIFIED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

(U) TEXT SIMILARITY AND BACK LINK ANALYSIS 

(U) Regarding Xinjiang, Overseas Mandarin Outlets in Southeast Asia Usually Provide 

Attribution When Reprinting PRC State-Media Content 

(U) EXECUTIVE SUMMARY: To evaluate if coverage of Xinjiang from Overseas Mandarin 

Outlets (OMOs) in Southeast Asia is influenced by Beijing, the GEC assessed how often OMOs shared 
content—pulling exact text for the whole or portions of articles with or without attribution—from 
PRC state-media outlets between April and July 2021. Thirty-nine articles published by nine OMOs 
were extremely similar to those published by PRC state-media outlets. Although we identified that 36 
of the 39 articles attributed content to a specific state-media outlet in some way, the remaining three 
articles reprinted PRC content without attribution. There did not appear to be a pattern of attribution 
among the articles we evaluated. Some of the reprinted PRC content only detailed COVID-19 case 
counts in Xinjiang. Other content, however, took a pro-PRC view and espoused pro-PRC talking points 
by reprinting state-media reporting on public statements from PRC officials characterizing U.S. 
government statements on Xinjiang as lies. This included statements diverting attention from 
Xinjiang by pointing out the history of human rights violations that have occurred in the West. We 
also analyzed historical backlink data between PRC state-media outlets and the nine OMOs that 
shared similar articles. The China News Service (CNS) website, the PRC's second largest news agency 
and primary Chinese Communist Party (CCP) entity targeting overseas Chinese audiences, was the 
most linked-to outlet, likely as a result of CNS wire subscriptions. 

(U) REPORT 

(U) Text Similarity Analysis 

(U) In a 2020 survey of PRC influence on Chinese-language media in Australia, the Australian 
Strategic Policy Institute (ASPI) found that some Chinese-language media outlets "appear to 
republish content without attribution." Specifically, they found that articles on the Australian Chinese 

Daily website "often do not diligently indicate whether they are republished from external outlets."' 
With these findings in mind, the GEC sought to investigate potential linkages between the PRC and 
OMOs located in Southeast Asia, specifically with regard to content published about China's Xinjiang 
region and regardless of attribution. The GEC analyzed 6,901 PRC state-media articles and 2,038 
articles from 27 Southeast Asia-based OMOs that were published about Xinjiang between 1 April 
and 1 July 2021.2  Using text similarity analysis, we identified a total of 39 articles published by nine 
OMOs that were either identical or extremely similar to those published by PRC state-media outlets.3 
While some Southeast Asian OMO's disclose their content sharing agreements with PRC state-media 
outlets, the Financial Times found that OMOs without public agreements also reprint state-media 
content!' Unlike the findings published by the ASPI, of the 39 articles we identified, 29 (almost 75%) 
attributed their textual content to the original PRC publisher, three attributed a photo in the article 
to a PRC publisher, four cited PRC government websites, and only three were not attributed to the 
PRC in any way. We did not find a discernible pattern regarding what content was attributed to PRC 
outlets and what content was not. 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 1 



4v`GEC ‘1* 
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

F-2023-12351 A-00000789270 "UNCLASSIFIED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

(U) Evaluating the 39 PRC-OMO Links 

(SBU) The 39 OMO-published articles that were extremely similar to those published by PRC state 

media—often by several PRC state-media outlets—frequently focused on statements from PRC 

officials. Although they relied heavily on quoted content, they reordered the quotations, used 

different phrasing when introducing them, and sometimes added additional context. Sometimes 

articles that did not focus on statements from PRC officials used content directly from PRC outlets 

instead. An article from Sin Chew—owned by Media Chinese International, a conglomerate that was 

reportedly paid USD $2,000 by a PRC proxy to run a full-page ad endorsing Beijing's National 

Security Law for Hong Kongs— quoted heavily from a Xinhua  article characterizing a G7 foreign 

ministers' meeting as "'Yue Buqun style," in reference to a power-hungry, hypocritical villain in a 

famous Chinese martial arts novel.6 

(U) Twenty-eight of the 39 articles that met our similarity threshold espoused pro-PRC talking points 

related to Xinjiang, often summarizing or quoting public statements from PRC officials. In one 

example, China Press, an outlet owned by a Malaysian media conglomerate with extensive timber 

holdings in Mainland China, published an article detailing comments from Yang Jiechi—a member of 

the Political Bureau of the CPC and director of the office of the Central Committee for Foreign 

Affairs—following a phone call with the U.S. Secretary of State.' The article included quotes from 

Yang—attributed to Xinhua—that  urged "the United States to respect China's sovereignty and 

territorial integrity, not to interfere in China's internal affairs under any pretext," and accused the 

United States of "throwing out all kinds of lies about Xinjiang."8  Although there are some notable 

differences in text, the China Press article was similar to at least five articles published by PRC state-

media outlets.9  The most notable difference was that the China Press article also included comments 

from the Secretary's Twitter account and from the U.S. State Department spokesperson, while the 

PRC state-media articles focused only on Yang's statement. 

(U) Another OMO-published article that was similar to content published by PRC state media echoed 

the claim by PRC Foreign Ministry Spokesperson Zhao Lijian that the United States was using a 

"double standard on labor issues" following a U.S. statement at the 109th International Labor 

Conference. The article, published by Malaysian OMO Nanyang Siang Pau,  contained notable 

similarities to at least three articles published by PRC state-media outlets thepaper.cn, 

chinanews.com,  and ce.cn.1°  While there were some differences in the Nanyang Siang Pau article—

including an attribution to a CCTV News report—all four articles focused heavily on quotations from 

Zhao. Other OMO articles that were similar to those published by PRC state-media outlets pushed 

pro-PRC stances and criticized the United States, including articles from Sin Chew  citing Xinhua and 

Chinese Commercial News  citing the CNS.11 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 2 



China's 16 new confirmed cases of coronary disease 
yesterday were all imported from abroad 

on, sae Sisal Mae 90 

:•ile's 31 provinces (auteeismous regions and municipalities) and die baying Produce. we 

Construction Corps reported yesterday that there were It newly confonmd cases.. of when were 

reported cases. ineludeg 7 n Guangdong. 3 in Shanghai. 2A Sichuan, I A Zhejiang. 1 A Fuji.. and 1 in 

Guangxi . A case in Yunnan. 

According so the webs. of China's Stabeeal Heath Commistioe. dare were no new Morin in Chin 

yesterday: three new suspected eases were imported cases nom Shanghai On the same day. 10 new 

cases were cured and discharged and 528 close coreads were released horn medral observance The 

severe cases were the same as the previous day 

Them are Cuffent,, 287 contained cases imported from abroad oneeding Wren severe cases) and 11 

susoeeted cases. A total of 5.073 confirmed cases. a total of 5380 oared and discharged cases. and no 

deaths 

Mite Crystal White Pearl Simnel. Gold Tone Sc.. 

As of yesterday. Chi. has 325 confored cases (including three serum eases, a !tale 85.710 Cured 

and discharged cases. a teal of 4.030 dead.. a total of 90.071.nlimma eases. and 11 suspected cases, 

A :oral of 1.008.010 dose tomato have been eared, and 0.479 dose contacts are seal under medical 

_saran, 

• • )ei.ccion and ConsruccionCeeps moor:edit new asymptomatic wee.. (as known. from atreso 

,r firmed cases (al anported from abroad) on the same day. t7 rnodcal obrenraoons wore 'ed or 

:r.o day (Al irnecetod earn abroad). 310 cases of asymaccnabc ',lemon an. slit under moth., 

imivation (310 everted from abroad) 

ca,  of 12.961 coninned oases have been rirral Yom Hong Kong. Macao and Taman 

were 11774 eases in Hong Kong - eirortve Region 49 cases in Macau Special 

4vtGEC ‘1* 
F-2023-12351 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

A-00000789270 "UNCLASSIFI ED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

National Health Commission: Yesterday, 4 
new local confirmed cases were confirmed, 
all in Yunnan 

From 0-24 o'clock on April 1. 31 provinces ,autoiluirous regions arid 

municipalities) and the Xinjiang Production arid Construction Corps reported 9 

new confirmed cases, including S imported cases (2 in Slcanghai, I in Hunark I in 

Sichuan, Shaanxi) I case). 4 local cases (Alin Yunnan). no new deaths. 2 new 

suspected cases. all 'repotted cases (all in Shanghai). 

8 new caws were cured arid discharged on the same day, and 72 close contacts 

were released from medical obsetvation. The severe cases were the same as the 

previous day. 

There are currently 169 confirmed cases Imported from abroad (rticlading 2 

severe cases) and 5 suspected cases. A total of 5305 confirmed cases, 5136 cured 

and discharged cases, and nu deaths. 

As of 24.00 on April I, according to reports from 31 provinces (autonomous 

regions and municipalities) and the Xinpang Production arid Construction Corps 

there are 188 confirmed cases {including 2 severe cases), a total of 85.402 cured 

and discharged cases, and a total of 4,636 deaths A total of 90226 cord itnied 

cases have been reported, and there .e 5 suspected cases. A total of 990.865 

close contacts have been traced arid 6,015 close contacts are still under medics 

observation 

Tiuvernment) arid Xinjiang Production and Construction Corps reported 20 nev. 

...es of asymptomatic infections. including 16 imported cases and 4 local ease, 

(Alin Yunnan): no cases were converted to confirmed cases on the same day. 

medical observation was lifted on the time day 13 Cases (all imported from 

wad). 295 cases of asymptomatic infection ere still under medical observatiu• 

:265 imported from abroad). 

A total of 12,564 confirmed cases have been notified from Hong Kong. M.. 

and Taiwan. Among them. 11480 cases were in !long Kong Special Administre , 

Pegon (11108 cases were discharged and 205 deaths). 48 cases were dischargeni 

in, Macau Special Administfatrve Region (48 cases were distherged). and 107E 

(U) Example of Zaobao (left), an OMO, publishing similar article as The Paper (right), a PRC media outlet 
[Articles translated into English] 

(U) The three OMO-published articles that were most similar to the highest number of PRC state-

media articles provided updates on COVID-19 case counts in China—including in the Xinjiang region. 

While these articles were not always published on the same date, and they frequently included 

different numbers, it appears they used a consistent template for providing daily case counts, 
including referencing reporting from the Xinjiang Production and Construction Corps. Singapore's 

Lianhe Zaobao  and Philippines's Chinese Commercial News  published articles that were similar to 

those from PRC state-media outlets including, but not limited to xinhuanet.com, thepaper.cn, 

bjnews.com.cn, ce.cn hebnews.cn  and chinanews.com.12 

(U) Importantly, reprinting COVID-19 statistics reported by PRC state media-outlets alone does not 

signify that the evaluated OMOs are proxies of PRC state media. For example, while Lianhe Zaobao 

amplified the PRC's COVID-19 case numbers, it also recently published content sympathetic to Hong 

Kong protestors in contrast to PRC messaging.13  These connections via similar articles reporting 

China's COVID-19 case counts dominate the network of OMOs and PRC state-media outlets 

displayed in the figure below, where line thickness represents the number of articles with similar 

text. 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 3 



4v`GEC ‘1* 
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

F-2023-12351 A-00000789270 "UNCLASSIFIED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

(U) Network diagram of PRC state media outlets and OMOs in the Southeast Asia region. Red nodes depict PRC state media outlets, 
while blue nodes represent OMOs. Links are weighted by number of articles with similar text. 

(U) Backlink Analysis 
(U) To further understand the relationship between OMOs and PRC state media, we analyzed the 

historical backlink data between PRC state-media outlets and the nine OMOs that shared similar 

articles. This allowed us to determine if any webpages on OMO websites linked back to PRC state-

media websites, whether to increase web traffic or to simply embed references for PRC websites. 

Our findings are summarized in the table below. Notably, the website corresponding with Philippine 

outlet Chinese Commercial News—shangbao.com.ph—has had 8,407 backlinks to chinanews.com since 

April 2015. Chinanews.com corresponds with the website of China News Service (CNS), the PRC's 

second largest news agency and the primary CCP entity targeting overseas Chinese audiences.14  The 

high amplification of PRC messaging via sharing CNS content is unsurprising, as Chinese Commercial 

News maintains content sharing agreements with multiple PRC state-media outlets, frequently 

participates in CNS-sponsored Global Chinese Language Media Forum events, sends delegates 

alongside Philippines President Duterte for official PRC visits, and subscribes to a CNS wire service.15 

Overall, chinanews.com had the most number of OMOs (6) that backlink to it. 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 4 



F-2023-12351 

47• G E C 
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

A-00000789270 "UNCLASSIFIED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

(U) 

OMO 

shangbao.com.ph 

PRC 

chinanews.com 

Number of 
Backlinks 

8,407 

chinatimes.com thepaper.cn 468 

chinatimes.com chinanews.com 375 

chinatimes.com bjnews.com.cn 93 

guojiribao.com chinanews.com 66 

guojiribao.com xinhuanet.com 54 

sinchew.com.my xinhuanet.com 13 

chinapress.com.my chinanews.com 12 

intimes.com.my chinanews.com 3 

sinchew.com.my chinanews.com 2 

sinchew.com.my thepaper.cn 2 
(U) 

(U) ANALYST COMMENT: None. 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 5 



4v`GEC ‘1* 
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

F-2023-12351 A-00000789270 "UNCLASSIFIED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

We would appreciate your feedback by completing a short survey here.  

(U) References 

' (U) https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-12/The%20influence%20environment.pdf 

(U) The GEC identified 82 overseas Mandarin outlets in Southeast Asia with a presence online but were only able to capture 

content from the following subset of 27 outlets due to data coverage limitations. 

(U) 

Outlet Domain 

asiatimes.com.my orientaldaily.com.my 

cand.com.vn qdnd.vn 

chinapress.com.my seehua.com 

chinatimes.com shangbao.com.ph 

chinesetoday.com sinchew.com.my 

cincainews.com thaicn.net 

dangcongsan.vn udn.com 

enanyang.my udnbkk.com 

guangming.com.my uweekly.sg 

guojiribao.com weareunited.com.my 

intimes.com.my worldnews.net.ph 

kwongwah.com.my yan.sg 

ocdn.com.my zaobao.com.sg 

onefm.com.my 

 

(U) 

3  (U) Our algorithm, which utilizes cosine similarity measure, compares the texts of two articles to determine their similarity. 

This measure gives a score between 0 and 1 for each pair of articles such that 0 represents no similarity between articles and 

1 represents identical articles. Furthermore, we only used the first 350 characters of each article to determine similarity (due 

to data limits). However, we found this to be sufficient since the first 350 characters contained the majority of the text for 

most articles. During analysis, we set a threshold of 0.95 to the similarity measure in order to remove noisy results (articles—

especially those dealing with similar topics or published in similar regions—tend to use similar words) and find articles that 

were identical or extremely similar. The "links" listed in the table below represent instances in which two article webpages 

contain similar text, such that, e.g., one PRC-PRC link represents a pair of articles, both from PRC websites, that contain 

similar text. 

(U) 

Link Types Number of Links 

PRC-PRC Links 94,414 

PRC-OMO Links 367 

OMO-OMO Links 91 

All Links 94,872 

(U) 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 6 



4v`GEC ‘1* 
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

F-2023-12351 A-00000789270 "UNCLASSIFIED" 10/22/2024 
ANALYTICS & RESEARCH DIRECTORATE 

GEC2021-EAP-246 

4  (U) https://world.huanqiu.com/article/9CaKrnKIQnN; https://www.ft.com/content/f5d00a86-3296-11e8-b5bf-23cb17fd1498 -

A Financial Times investigation found that party-affiliated outlets were reprinting or broadcasting their content in at least 200 

nominally independent Chinese-language publications around the world. 24 of those publications are located in Southeast 

Asia. 

5  (SBU) MRN: 20 KUALA LUMPUR 694; Date/DTG: Aug 12, 2020 / 121042Z AUG 20; From: AMEMBASSY KUALA LUMPUR; Action: 

WASHDC, SECSTATE ROUTINE; E.O.: 13526; TAGS: SCUL, MY, PREL, CN, KPAO, KM DR; Captions: SENSITIVE; Reference: A) 19 

Kuala Lumpur 156 

6  (U) http://www.xinhuanet.com/politics/leaders/2021-04/09/c_1127313085.htm; 

https://www.malaysiakini.com/news/286581; 

(U) https://www.malaysiakini.com/news/286581; 

https://www.chinapress.com.my/20210612/%e6%9d%a8%e6%b4%81%e7%af%aa%e5%b8%83%e6%9e%97%e8%82%af%e5% 

86%8d%e4%ba%a4%e9%94%8b-%e5%90%81%e7%be%8e%e5%8b%bf%e5%b9%b2%e6%b6%89%e5%86%85%e6%94%bf/ 

8  (U) http://www.xinhuanet.com/world/2021-06/12/c_1127556360.htm 
9 

(U) 

http://www.xinhuanet.com/world/2021-06/12/c_1127556360.htm 

https://www.bjnews.com.cn/detail/162345670014864.html 

http://www.cankaoxiaoxi.com/china/20210612/2445855.shtml 

http://www.chinanews.com/gn/2021/06-12/9498355.shtml 

http://www.ce.cn/xwzxignsz/gdxw/202106/12/t20210612_36638565.shtml 

(U) 

1° (U) 

https://www.enanyang.my/%E5%9B%BD%E9%99%85/%E4%B8%AD%E5%A4%96%E4%BA%A4%E9%83%A8%E4%BF%83%E7% 

BE%8E-

 

%E5%81%9C%E6%AD%A2%E5%B00/0B1 %E5%8A%63%E5%B7%A5%E9%97%AE%E9%A2%98%E6%90%9E%E5%8F%8C%E6%A0 

%87, https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_13232332, http://www.chinanews.com/gn/2021/06-21/9504012.shtml, 

http://www.ce.cn/xwzxignsz/gdxw/202106/21/t20210621_36658929.shtml 

11  https://www.sinchew.com.my/content/content_2472893.html, http://www.shangbao.com.ph/zgxw/2021/04-

08/102519.shtml 

12  (U) Lianhe Zaobao attributed content to the PRC National Health Commission; Chinese Commercial News attributed content 

to the China News Service. https://www.zaobao.com.sg/realtime/china/story20210501-1143538, 

http://www.shangbao.com.ph/zgxw/2021/04-08/102520.shtml, http://www.xinhuanet.com/politics/2021-

04/02/c_1127285574.htm, https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_12037298, 

https://www.bjnews.com.cn/detail/161749379515012.html, 

http://www.ce.cn/xwzx/gnsz/gdxw/202104/08/t20210408_36451410.shtml, http://world.hebnews.cn/2021-

04/05/content_8448150.htm, http://www.chinanews.com/gn/2021/04-04/9447497.shtml 

13  (U) https://www.zaobao.com.sg/realtime/china/story20210716-1169660 

14 (U) China News Service (CNS), China's second largest state-owned news agency operating under the Overseas Chinese 

Affairs Office of the State Council (OCAO) (gmg.fgv,;t), organizes the forums, which include presentations from PRC 

state media editors and broadcasters, as well as CCP Politburo-level and United Front Working Department officials. 

Participants write essays that serve as a direct approach for the CCP to encourage the OCLM to follow the external 

propaganda policy of the Party. A "declaration of consensus" has also been introduced to the Forum, whereby participants 

sign a non-legally binding document expressing agreement with the findings of the essays written for the Forum. The CNS has 

also created several complementary forums, including the Advanced Seminar for the Overseas Chinese Language Media 

(Haiwai Huawen Meiti Gaoji Xunlianban Wls--b_ZzggcrAtR 
15  (U) http://www.chinaqw.com/hwmt/2019/10-10/233549.shtml; http://www.chinaqw.com/hwmt/2019/11-19/237068.shtml 

10 August 2021 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 7 


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7

